Přehled novinek českých a moravských skiareálů
Člověk je od přírody tvorem toužícím po něčem novém, větším, rychlejším, modernějším, pohodlnějším – zkrátka dokonalejším, než je to, co má právě k dispozici. Platí to i o lyžařích. Nejenže si kupují neustále nové špičkové vybavení, ale novinky vyžadují i od provozovatelů lyžařských areálů. Zajímalo nás proto, s jakými novinkami vstoupí do nadcházející zimní sezony vybraná česká a moravská střediska zimních sportů.
Krkonoše
Trendem poslední doby jsou skipasy umožňující držitelům jízdu na sjezdovkách různých areálů. O možnosti zavedení společné jízdenky jednali v době uzávěrky tohoto vydání provozovatelé zimních středisek v Harrachově, Rokytnici nad Jizerou, Rejdicích v Kořenově a Pasekách nad Jizerou. V případě dohody půjde o největší českou síť sjezdovek propojených společným skipasem – bude platit na šesti lanovkách a 36 vlecích. „Dosud mohli klienti, kteří si pořídili vícedenní permanentku, jezdit pouze na našich kopcích. Nyní mohou být třeba dva dny tady, další dva dny v Rokytnici a tak dále. Zkrátka jim nabídneme širší a zajímavější služby,“ sdělil redaktorům MF Dnes provozní náměstek Sportovního areálu Harrachov Vlastislav Fejkl. Střediska nabízejí rozdílnou obtížnost sjezdovek, což podle něho ocení rodiny, kde jsou různě zdatní lyžaři. Petr Ceé z TJ Spartak Rokytnice pro týž deník řekl: „Třeba se jednou dočkáme skipasu, jenž bude platit v celých Krkonoších nebo jedné permanentky pro všechny areály v Libereckém kraji.“
První společný skipas v rámci Špindlerova Mlýna nabídla před deseti lety svým klientům společnost Skiareál Špindlerův Mlýn. Její ředitel Jiří Beran ovšem zatím odmítá myšlenku jednotného krkonošského skipasu – při současném stavu krkonošských silnic a dopravní infrastruktury nemá podle jeho slov takový projekt opodstatnění. „Pokud nejsou areály propojeny tak, že nemusím sundat lyže, nebo fungujícími skibusy, nemá skipas žádný smysl,“ říká Jiří Beran. Přejížděním mezi jednotlivými středisky autem by podle něj lyžaři strávili minimálně dvě hodiny denně.
A s jakými novinkami přichází Skiareál Špindlerův Mlýn, který bude v nadcházející zimní sezoně spolupořadatelem Evropského poháru mužů v alpském lyžování i řady dalších významných sportovních podniků mezinárodního měřítka? Především s novou červenou sjezdovkou z Hromovky do Svatého Petra. Skiareál Špindlerův Mlýn získal povolení na odlesnění 0,8 hektaru lesa. „Díky tomu mohly být rozšířeny sjezdové možnosti o propojku z modré sjezdovky na červenou ve Sv. Petru ústící nedaleko výstupní stanice lanovky Hromovka. Z areálu Hromovka se tak v současné době plynule větví sjezdovky směrem na starou a novou Hromovku, na starou modrou a nově i červenou vedoucí přímo do areálu Sv. Petr. Nová sjezdovka je dlouhá 250 metrů a široká 35 – 40 metrů,“ popisuje Jiří Beran.
Také v této zimní sezoně se lyžaři setkají na našich horách
s několika novými lanovkami
Z dalších novinek stojí za zmínku zmodernizovaná dvousedačková lanovka ve Svatém Petru, bodová celosezonní jízdenka za 3500 Kč (ceny jízdného se oproti loňsku nemění) a nový systém technického sněžení na Labské a na Hromovce. Atraktivní novinkou bude Ski opening Špindlerův Mlýn ve dnech 14. – 17. prosince. Jedná se o cenově zvýhodněný balíček služeb zahrnující ubytování ve Špindlerově Mlýně, lyžařskou permanentku a doprovodný kulturně sportovní program ve Skiareálu. Další z novinek je určena dětem – letos prvně pro ně bude připraveno na loukách Horních Míseček lyžařské hřiště s atrakcemi. Milovníky běžek pak jistě potěší nová běžecká trať vedoucí od bufetu na stadionu ke spodnímu vleku a parkovišti na Horních Mísečkách.
Herlíkovický areál, který provozuje společnost Snowhill, vstoupí do zimní sezony s novou čtyřsedačkovou lanovkou na horu Žalý. Další čtyřsedačková lanová dráha vzniká také v krkonošském Benecku. Práce začaly v září, první lyžaři se na lanovce Doppelmayer svezou příští zimu. „Díky nové lanovce se rozšíří i sjezdovka. Pod lany vleku lyžaři projíždět nemohli, pod sedačkami to pochopitelně půjde,“ řekl starosta Benecka Jaroslav Mejsnar. Osmisetmetrová lanovka bude o 200 metrů delší než vlek a povede do nadmořské výšky téměř 900 metrů. Patří k ní umělé zasněžování a velká parkoviště.
Orlické hory
Letošní lyžování v Orlických horách by mělo být mnohem komfortnější než v minulosti. Největší lyžařské areály hor v Říčkách a Deštném totiž přistoupily k výstavbě sedačkových lanovek. V Orlických horách, které navštěvují hlavně čeští lyžaři, zatím žádná sedačková lanovka není. Lanovka v Říčkách by měla být dokončena na konci října. „Lanovka o délce 1200 metrů a kapacitě asi 2000 lyžařů za hodinu vznikne místo vleku Transporta na Zakletý vrch. Celková přepravní kapacita střediska vzroste o 30 procent na 3450 lyžařů za hodinu,“ řekl ČTK Stanislav Havel ze Ski Klubu Říčky. Díky lanovce by měly zmizet fronty, které ve špičkách zejména o Vánocích činily až přes půl hodiny. Za vyšší komfort si však lyžaři, připlatí – ceny by podle Havla měly vzrůst o 20 až 30 procent.
Lanovka v Deštném by měla podle šéfa tamní vlekařské firmy Sportprofi Františka Prouzy vyrůst do Vánoc. 900 metrů dlouhá repasovaná lanovka povede na sjezdovkách Marta I na Studený vrch. Žádný vlek nahrazovat nebude, takže celková přepravní kapacita střediska vzroste z 6300 na asi 7700 lyžařů za hodinu. Vedle lanovky Sportprofi chystá i osvětlení pro večerní lyžování a rozšíření zasněžování na Martě I, vše celkem za asi 2,5 milionů korun. Jízdné podle Prouzy zůstane na loňských cenách, kdy například denní jízdenka dospělého stála 420 korun.
Jizerské hory
Návštěvníci Bedřichova na Jablonecku by se měli v nadcházející zimě setkávat s menšími dopravními problémy, než tomu bylo v minulosti. V nejznámějším rekreačním středisku Jizerských hor byla s pomocí Evropské unie vylepšena tři obecní parkoviště. Dvě se výrazně zvětšila a všechny stavbaři zabezpečili proti úniku ropných látek do přírody. Minulostí by měly být i dopravní zácpy. „Ve vytváření kolon, jež silnici ucpávaly, zabrání nový odstavný pruh na silnici před největším parkovištěm u horské služby. Měří asi 80 metrů. Na parkoviště byl udělán také nový vjezd,“ řekl bedřichovský starosta Martin Koucký. Cena pro osobní vozy zůstane na 80 korunách za celý den a 20 korunách za hodinu. Peníze vybrané na obecních parkovištích v Bedřichově se dávají především na úpravu běžeckých stop na Jizerské magistrále.
V polovině září začala veřejnosti sloužit nová téměř kilometrová bobová dráha v Janově nad Nisou na Jablonecku. V provozu bude i během zimní sezony. Na bývalé sjezdovce za sklárnou Vitrum ji postavila společnost Bobová dráha Janov. „Dráha je součástí Centra pro rodiny,“ říká jednatel společnosti Petr Polák. Centrum tvoří ještě dětské hřiště a velkokapacitní restaurace se 130 místy. Janovská dráha je nejprudší v zemi, měří 980 metrů a její převýšení dosahuje 78 metrů. Je na ní 13 levých a 9 pravých zatáček a v jejím středu je karusel, který jezdce ve vozíčkách otočí o 450 stupňů. Díky nové technologii svařování nerezového koryta by podle Poláka neměla dráha tolik drncat.
Lyžování na Ještědu bude letos pohodlnější díky čtyřem novým vlekům a dvěma lanovkám, které v uplynulých měsících vybudovala společnost Snowhill provozující tamní lyžařský areál. Lyžaři ale budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Podle ředitele Snowhillu Karla Vacka stoupne cena denního skipasu z loňských 430 na více než 500 Kč. Žádné jiné lyžařské středisko v zemi podle něj nemá tolik nových velkokapacitních vleků jako Ještěd, a to se do ceny promítlo. „Stalo se z něj luxusní zboží, jedinou konkurencí je pro nás Špindlerův Mlýn,“ podotkl Karel Vacek. Jediné zvýhodnění budou mít pouze lidé, kteří využijí skibusy z Prahy, nebo držitelé městské čipové karty. Na Černý vrch bude vozit lyžaře a turisty místo dvousedačkové čtyřsedačková lanovka. Zcela nová dvousedačková lanovka nahradila také 30 let starý vlek na Pláně. Do zimy by měla vyrůst ještě třetí lanovka – bude dvojsedačková a povede na Skalku, kde dosud jezdil také jen pomalý kotvový vlek. Právě zde má rychlá lanovka pro areál zásadní význam, protože doveze lyžaře na vrchol, ze kterého si mohou vybrat různě náročné sjezdové trasy. Vleky se vyměnily na Bucharce, na sjezdovce Pod lany a na Starých Pláních. Zcela nový vlek vyrostl z Plání na Skalku. „Na některých se zvýšila kapacita až desetinásobně. Třeba na Skalku se dostane místo 230 lidí za hodinu 2400,“ podotkl Vacek. Poslední lanovku vybuduje Snowhill Pod lany, vést by ale měla po jiné trase než současný vlek. Letos to ale již nebude. Naopak co by se ještě tuto sezonu mělo ve Sportovním areálu Ještěd objevit, jsou nové bufety, půjčovna lyžařského vybavení a servis.
Krušné hory
Mohutné investice čekají také oblast Krušných hor. Tamní obce a jejich sdružení plánují kolem 20 projektů na rozvoj cestovního ruchu a zlepšení zázemí pro turisty za více než 1,3 miliardy korun. Podstatnou část peněz na jejich financování chtějí získat z dotací Evropské unie v období 2007 až 2013. Nejvyšší počet projektů, celkem 11, chce předložit Boží Dar. Počítá s investicemi za miliardu korun. Největší projekt má podle deníku Právo stát 467 milionů korun a předpokládá propojení lyžařských areálů na české a německé straně. Mezi další projekty patří například záměr revitalizace vrcholu Klínovce za 250 milionů korun, kde by měl být obnoven hotel, vzniknout bazén, půjčovna lyží a fitness. Na možnost čerpání dotací z EU se chystají další krušnohorské obce. Například Merklín s Abertamy na stavbu lyžařského areálu se čtyřmi sjezdovkami na Plešivci za zhruba 170 milionů korun. Abertamy chtějí vybudovat za pět milionů korun parkoviště pro běžkaře v lokalitě Větrov, kde se sbíhají běžecké trasy od Božího Daru, Perninku a Horní Blatné. Cyklostezka z Abertam do Perninku podél silnice má stát 11 milionů korun. Celkem tři vleky chce vybudovat Horní Blatná za zhruba pět milionů korun. V Nových Hamrech připravují sedm projektů. Největším z nich, zhruba za 31 milionů korun, je vybudování sjezdovek na Křovité stráni a Dvorském vrchu. Přibližně za pět milionů korun plánuje sdružení obcí Bystřice vybudování turistické geostezky. Město Březová na Sokolovsku chce rozšířit svůj stávající malý lyžařský areál o další vlek a zázemí. Obslužný objekt a parkoviště mají být zároveň přes léto využívané jako půjčovna kol. V blízkosti má také v budoucnu vyrůst přírodní amfiteátr, řekl dnes ČTK starosta Březové Miroslav Bouda. „Součástí rozšíření areálu bude lyžařská sjezdovka s vlekem o délce asi 410 metrů a převýšením cca 70 metrů. Dopravní kapacita má být 900 osob za hodinu. Technické zasněžování má být na ploše maximálně 8000 čtverečných metrů,“ popsala záměr mluvčí krajského úřadu Andrea Bocková. Žádný z uvedených projektů ovšem nebude realizován v letošním roce.
Dlouhodobější charakter mají také investiční plány společnosti Snowhill, která chce do rozvoje lyžařských areálů v okolí Božího Daru a Jáchymova investovat zhruba 300 milionů Kč. Hodlá vybudovat nové sjezdové a snowboardové tratě, lyžařské vleky, půjčovny sportovního vybavení, občerstvení i další služby. V plánech má podle MF Dnes i novou sedačkovou lanovku z Jáchymova na Neklid. Termín realizace závisí na výsledku jednání o pronájmu pozemků mezi Snowhillem a jáchymovskou radnicí. „Výhledově už se zabýváme také variantami propojení areálu Neklid – Boží Dar s německým Oberwiesenthalem,“ naznačil další plány jednatel Snowhillu Karel Vacek. Propojením obou krušnohorských středisek by vznikl velký skiareál s celkovou přepravní kapacitou na všech vlecích přes 25 000 osob za hodinu.
Šumava
V Zadově na Prachaticku, největším jihočeském lyžařském areálu, začne v zimě lyžaře přepravovat nová lanová dráha. Čtyřsedačkové přepravní zařízení vznikne na místě vleku tatrapomopa v areálu Kobyla. Český svaz tělesné výchovy, který areál provozuje, za lanovou dráhu zaplatí téměř 50 milionů korun, sdělil ČTK vedoucí areálu Luděk Sáska. „Lanová dráha i s přiléhajícími sjezdovkami bude o zhruba 40 metrů delší než dosavadní lyžařský vlek, což umožní i sjezdařům využívat parkoviště v oblasti Pláně,“ uvedl Sáska. Zařízení dlouhé 735 metrů, které bude nejmodernější na jihu Čech, začne lyžařům sloužit v prosinci. Před stavbou lanové dráhy nechali provozovatelé areálu o téměř tři hektary rozšířit sjezdovky.
Na Zadově a Churáňově nyní mohou lyžaři využít celkem sedmi sjezdovek, které měří 4,5 kilometru. Současná přepravní kapacita pěti lyžařských vleků a lanovek je 3500 osob za hodinu. Pro snowboardisty provozovatelé v budoucnu chystají úpravu pravé strany dolní části sjezdovky Pucalka na snowpark.
Beskydy
Se zbrusu novou čtyřsedačkovou lanovkou se setkají vyznavači zimních sportů, kteří zamíří do lyžařského areálu SKI Vítkovice na Bílé na Frýdecko-Místecku. Lanovka na místní Zbojnickou horu je dlouhá zhruba 850 metrů, stála 70 milionů korun. První lyžaře sveze koncem listopadu nebo v prosinci, až napadne první sníh, řekl novinářům Jaromír Vlček ze skiareálu Vítkovice Bílá. Lanovka ve známém beskydském středisku by měla zkrátit dosavadní časté fronty. Lanovka prošla unikátním a divácky atraktivním zátěžovým testem. Nosnost lanovky se testovala tak, že na jednu sedačku se naložilo šest pivních sudů, z nichž jeden vážil přes 63 kilogramů. Zaplnilo se 47 ze 107 sedaček. Zátěž totiž nesměla v plné rychlosti přejíždět vratná lana, a tak se sudy vracely dolů stejným směrem.
Kvalita lyžování na českých a moravských svazích se zvyšuje
i díky investicím do moderní techniky
Lanovka bude v provozu pouze v zimě. „Kapacita lanovky je 2400 osob za hodinu, tedy zdvojnásobení kapacity proti loňskému roku. Chceme zachovat loňské ceny a po dohodě s obcí zvýšit kapacitu parkoviště,“ uvedl Vlček. Základní cena na jeden den by tak měla i letos být 400 korun pro dospělou osobu. Jedno svezení vyjde na 40 korun. Návštěvníkům bude podle Vlčka sloužit také nová, osvětlená sjezdovka, která je svými 1100 metry údajně nejdelší v Beskydech.
Provozovatelé podle Vrzguly přemýšleli zhruba tři roky, zda investici za desítky milionů zvládnou. Krajský úřad ale schválil šestnáctimilionovou dotaci, která rozhodla. „Bez dotace krajského úřadu bychom si to nemohli dovolit, protože ten efekt z tržeb na vlecích není takový, abychom to celé mohli zaplatit sami. Doufáme, že bankovní úvěr za deset let splatíme,“ dodal Vlček.
Králický Sněžník
Do povědomí lyžařské veřejnosti se v poslední době stále výrazněji zapisuje SKI centrum SNĚŽNĺK Dolní Morava v turistické destinaci Králický Sněžník. „Lyžařské svahy skvěle zakomponované do severovýchodní rozsochy masivu Králického Sněžníku zajišťují díky nadmořské výšce a klimatickým podmínkám kvalitní lyžování. Perfektní strojová úprava svahů a kompletní zasněžování celého areálu tyto přednosti ještě umocňují,“ vypočítává výhody střediska jeho vedoucí Oldřich Štos. Do nové sezony vstupuje středisko s několika novinkami. „Do Dolní Moravy budou její návštěvníci přijíždět po nově vybudovaném příjezdovém viaduktu, zrekonstruované komunikaci a zaparkují poprvé bezplatně na koncovém záchytném parkovišti přímo pod areálem,“ popisuje Štos. Nově bude v provozu také kyvadlová přeprava skibusem přímo z parkoviště pod sjezdovky.
V posledních letech stále více lyžařů objevuje svahy Králického Sněžníku
Návštěvníkům střediska bude podle Štose poprvé k dispozici i nové informační centrum s každodenní prodlouženou provozní dobou, s udržovaným sociálním zázemím a informačním servisem. „Lyžaře překvapí nově koncipovaná lyžařská škola a školička pro nejmenší s občerstvovacím zázemím pro malé i velké lyžaře. Zdokonaluje se také informační servis nově zavedeným sněhovým zpravodajstvím v celorepublikové PANORAMĚ na ČT 2,“ dodává Štos. Ceník jízdného zůstává podle jeho slov na úrovni předchozí zimní sezony včetně pružného slevového přístupu k skupinovým a hromadným účastníkům.
Jeseníky
Zcela nový lyžařský areál vzniká v těchto dnech ve Zlatých Horách na Jesenicku. Největší investice města v oblasti cestovního ruchu si vyžádá v první fázi 106 milionů korun, celkově asi 185 milionů korun. „Areál by měl první lyžaře přivítat již koncem letošního roku,“ řekl ČTK starosta města Milan Rác. Město investuje v první fázi do vybudování sjezdovky, lanové dráhy, systému umělého zasněžování, osvětlení, obslužných objektů, kanalizace či trafostanice. K financování projektu uvedl, že se městu podařilo na investici získat 65 milionů korun z evropských fondů a státních prostředků. Na akci participuje také soukromý investor, místní Rekreační středisko Bohema, v jehož blízkosti areál vznikne. „Bohema by také měla areál provozovat. Ve druhé etapě, která si vyžádá podle odhadů města asi 80 milionů korun, chce radnice vybudovat druhou sjezdovku a další lanovku, která bude navazovat na předcházející. Kdy zahájíme druhou etapu, zatím nedokážu říct. Vše závisí na penězích. Samozřejmě bychom chtěli areál dokončit co nejdříve,“ vysvětlil starosta.
Lyžařský areál Petříkov se může i díky pětimilionové dotaci z evropských fondů pochlubit novou bobovou dráhou.
V Jeseníkách vyroste kromě lyžařského areálu Příčná ve Zlatých Horách další nový moderní lyžařský areál, který začala stavět společnost Desná na Přemyslově u Loučné nad Desnou na Šumpersku. Provoz areálu chce společnost spustit napřesrok.
-pmu- a -čtk-
Foto: CzechTourism, Petr Manuel Ulrych a SKI centrum Sněžník